Hondabil

Meny

Aktuelt

Perfekt dekktrykk

– Fra og med november i fjor er det blitt påbudt å ha dekktrykksalarm i alle nye solgte biler. Dette kommer til å gi mange noen overraskelser til å begynne med. For det er ikke sikkert at man rent intuitivt vet hva man skal gjøre når alarmen går.

Johnny Furuseth er en av Hondas tekniske eksperter, og han er opptatt av at alle glade, nye Honda-eiere skal få mest mulig ut av sitt nye kjøretøy. Men siden dekktrykksalarm er noe helt nytt for enkelte, vil han gjerne komme med en ekstra forklaring på hva man skal gjøre når alarmen går. Det er nemlig ikke sikkert at du umiddelbart har det klart for deg – selv etter en viss blading i bilens manual.

Hvorfor kommer dette påbudet i det hele tatt?
– De bakenforliggende årsakene er jo å nne i både sikkerhet og drivstofforbruk. Det skal nemlig ikke mye feil dekktrykk til for at forbruket av drivsto øker. Og dersom man fortsetter å kjøre med feil trykk, kan dekkene bli skjevt slitt. Det betyr økte kostnader i form av hyppigere dekkskift enn nødvendig. En annen sak er at det også betyr økt fare for punkteringer, om avviket er for stort. Likevel er det nettopp ved hjulskift at de este vil kunne oppdage den nye alarmen for første gang, forteller Furuseth.

Hvordan vil det skje?
– Det vil komme en alarm med lys og lyd inne i bilen, som viser føreren at det
er noe feil med dekktrykket. Det betyr at man må gjøre korrigerende tiltak. Nå er det imidlertid slik at alarmene er satt til å bare godta avvik på pluss/minus 10 %, og det må nok sies å være langt mindre enn mange har hatt tidligere. Derfor kan det nok hende at en del vil kunne irritere seg over alarmene til å begynne med. MEN: Disse dekktrykksalarmene er kommet for å bli, og altså kommet i stand etter et vedtak i EU. Og altså nå også i Norge, så det gjelder å utnytte dette positivt, forklarer Furuseth.

– Ett viktig hjelpemiddel er en digital dekktrykksmåler. For de vanlige målerne, som man finner knyttet til luftanleggene på bensinstasjonene rundt om, er dessverre altfor dårlige. Det er nok at de holdes litt på skrå når man måler, så vil avviket fra det reelle trykket kunne være på langt mer enn det som trykkalarmen reagerte på, og dermed får man ikke fylt riktig luft. Men la oss ta dette fra begynnelsen: Når alarmen kobles inn, må man kjøre til nærmeste tappestasjon for å korrigere avviket. Utfordringen er imidlertid at man må sørge for å måle kald luft, ikke varm. For varm luft utvider seg, og kan være et bidrag til feilmålinger. Så i grunnen burde man vente 2–3 timer før man begynner å korrigere avviket.

Javel? Det høres ganske mye ut?
– Ja, det er jo helt riktig, så de færreste vil nok ta seg tid til dette. Men i alle fall halvannen time eller noe slikt bør man nok vente. Så måler man trykket i alle fire dekk med sin digitale trykkmåler, som er helt nøyaktig. Dermed er det klart for å fylle luft der det trengs. Eller tappe ut, om det skulle være nødvendig. Når dette er gjort, da kan man nullstille alarmen, men for at systemet skal kunne gjenkjenne det nye trykket, må man kjøre i om lag 20 minutter i en hastig- het i mellom 40–100 km/t. Først da er hele prosessen sluttført.

– Denne nullstillingen er litt forskjellig for automatiske og manuelt girede biler. Når det gjelder automatene, må bilen settes i P. For manuelt girede biler gjelder det at håndbremsen må settes på. Om man ikke husker på dette, får man rett og slett ikke nullstilt alarmen. Man får ikke tilgang til dette, understreker Johnny Furuseth. Men har man dette på plass, vil man ved å trykke fram menyen (knapp under til høyre på rattet) få tilgang til å nullstille. Menyen er imidlertid temmelig selvinstruerende – i alle fall på Hondaer, smiler han. Selve nullstillingen er meget kjapt gjort, og selv om selve prosedyren for å korrigere trykket i utgangspunktet kan virke litt mer omfattende enn mange har vært vant til, kommer man til å venne seg ganske fort til det, tror Furuseth. Og for dem som er så heldige å ha kjøpt ny Honda, har de jo også tilgang på meget oppdaterte folk hos forhandlerne – og om de ikke kan svare, er det fullt mulig å kontakte meg også, sier han med et smil.

Tips

➔ Husk ved omlegg til vinter- eller sommerhjul, sjekk og korriger dekktrykket nøye, nullstill systemet, da skal du være på den trygge siden i forhold til at alarmen ikke kommer på umiddelbart etter omlegg.
➔ Dersom det legges på større/mindre hjul enn hva som sitter på bilen, da vil det være lurt å oppsøke den autoriserte Honda-forhandleren slik at den nye hjuldimensjonen kan stilles inn for optimalisering av dekktrykkvarsler. Ettersom det her kreves spesialutstyr er det kun den autoriserte Honda-forhandleren som kan få dette utført for deg.➔ Ettersom nordiske vinterdekk er mykere enn europeiske vinterdekk, kan enkelte ha opplevd å få dekktrykkvarsel når de har kjørt på vinterhjul, også etter at systemet har vært nullstilt. Dersom man opplever dette, kan det være en idé å øke trykket i dekket med 10 %, slik at dekket blir litt hardere, hvilket ikke går utover dekkets egenskaper eller slitasje, men har en positiv effekt i forhold til dekktrykkvarsling på de myke vinterdekkene.

dekk

Flere saker

Kjære Honda-eier, vi trenger ditt samtykke

For fortsatt å kunne holde deg informert om kampanjer og nyheter om bilhold og trafikksikkerhet, trenger vi ditt samtykke.

LES MER

Gjør din Honda enda mer personlig

Som Honda-eier er du heldig. Du har store muligheter å gi bilen et ekstra personlig preg som gjør at den skiller seg ut på veien. Hondas [...]

LES MER

Sikkerhetsoppdatering AIRBAG

Sjekk om din bil er berørt og få tildelt time for utbedring eller oppdatering. Begynn med å velge din din lokale forhandler: FINN DIN FORHANDLER  

LES MER

SUVerene CR-V

  Nye CR-V er penere, smartere og sterkere enn noensinne. Den nylig oppgraderte Honda CR-V byr på en rekke nye finesser som gjør denne svært [...]

LES MER

Ettermontering av DAB+

I løpet av 2017 slukkes FM-nettet over hele landet. Men allerede nå er tilbudet av radiokanaler på DAB+ større enn FM. Vi kan ettermontere DAB+ i [...]

LES MER

Hvorfor velge Honda merkeverksted?

Du eier en av verdens mest pålitelige og feilfrie biler. Men selv den beste kan trenge litt stell og omsorg en gang i blant. Hos oss blir din [...]

LES MER